Station Maastricht in duurzame nieuwe jas
De renovatie van station Maastricht is bijna klaar: een nieuwe verflaag zorgt voor de finishing touch van het volledig opgeknapte rijksmonument. Dirckx Vastgoedonderhoud was verantwoordelijk voor de herstel- en schilderwerkzaamheden aan het houtwerk. Een perfecte klus voor Sigma S2U Allure!
Station Maastricht is een gebouw uit 1913, ontworpen door George van Heukelom. De trapgevels en de bakstenen toren zorgen voor een statige uitstraling. Maar het ruim honderd jaar oude gebouw was toe aan een opknapbeurt: het station is opnieuw ingedeeld, oude elementen zijn teruggebracht en de voormalige douanehal is omgetoverd tot Grand Café. En ook qua onderhoud moest er veel gebeuren: de gevels zijn gerestaureerd en ook het houtwerk kreeg een grondige facelift.
Veilig, duurzaam en authentiek
Richard Cornelissen, directeur van Dirckx Vastgoedonderhoud, vertelt: “Als vaste samenwerkingspartner van NS zijn wij gevraagd om het schilderwerk van station Maastricht voor onze rekening te nemen. Een mooie uitdaging, want je moet er niet alleen rekening mee houden dat het schilderwerk goed uitgevoerd wordt. Duurzaamheid en veiligheid zijn ook erg belangrijk bij een station. ” Dat was niet het enige aandachtspunt. Richard vervolgt: “Station Maastricht is een prachtig monument. Voordat we aan de slag gingen, hebben we daarom een kleurhistorisch onderzoek gedaan. Door de oude verflagen laagje voor laagje af te krabben, ontdekten we welke kleur het houtwerk origineel had. Die kleuren hebben we weer teruggebracht; zo heeft de architect het toen immers bedacht.”
Een klus voor S2U Allure
Een klus van dit formaat start met een verftechnisch advies. Daarvoor werd de regionale Sigma-partner Felix van der Putten Verf aangehaakt. Tim Mulder, van Felix van der Putten Verf: “Het houtwerk van het station was plaatselijk in niet al te beste staat. We hebben alle gebreken in kaart gebracht en aan de hand daarvan een advies uitgebracht. Voor het houtwerk aan de buitenkant was dat het gebruik van Sigma S2U Allure Gloss, omdat dat een mooi glanzende, duurzame verf is.” Leon Jansen, regiomanager bij Sigma vult aan: “Sigma S2U Allure is voorzien het keurmerk voor duurzaam bouwen, DUBOkeur®. Dat heeft de verf te danken aan de bindmiddelcombinatie Dual Guard System, die voor 51% biobased is. En doordat deze unieke bindmiddelcombinatie zorgt voor langere onderhoudsintervallen, zijn er uiteindelijk minder manuren, verf en transportbewegingen nodig.”
Publieke functie
Tijdens de werkzaamheden aan zo’n oud en hoog gebouw, kan het zijn dat er on the job nog meer gebreken worden geconstateerd. Dat was ook het geval bij het stationsgebouw. Tim Mulder: “Tijdens de klus constateerden de schilders dat de onderdorpels van sommige hooggelegen kozijnen erg slecht waren. We hebben ervoor gekozen om deze kozijnen niet helemaal te vervangen, maar deelvervanging toe te passen. Dat is duurzamer en zorgt ervoor dat de oude kozijnen grotendeels origineel blijven.” En omdat de prestaties van het buitenschilderwerk samenhangen met de binnenzijde, is er ook onderhoud gepleegd aan de binnenkant van de kozijnen. Tim: Omdat er enkel glas in zit, had condens het verfsysteem aan de binnenzijde aangetast. Gebreken zijn hersteld en opnieuw geschilderd met Sigma S2U Nova Primer en Satin.”
Buiten én binnen
Na de start in de zomer van 2020 is er de hele winter doorgewerkt. Tim: “Sigma S2U Allure is te verwerken tussen de 0 en 30 graden Celsius. Met uitzondering van regendagen en één heel koude week in februari, konden de schilders van Dirckx Vastgoedonderhoud daardoor de hele winter in combinatie met het binnenwerk doorwerken en liep het project geen vertraging op.” Begin maart 2021 wordt het schilderwerk opgeleverd en is de nieuwe jas van het historische station Maastricht compleet. Tot grote tevredenheid van alle betrokken partijen. Richard: “Ik ben heel tevreden met het resultaat. Ik krijg altijd een warm gevoel van panden met een monumentaal karakter en omdat dit station ook een publieke functie heeft, is het mooi om eraan meegewerkt te hebben.”